Afvallen hoeft geen strijd te zijn

Laatste nieuws
Je wilt afvallen. Geweldig! Wat je motivatie ook is, een gezond gewicht heeft vele voordelen en het is fantastisch dat je daarvoor hebt gekozen.

Misschien twijfel je nog een beetje. "Wil ik dit echt wel?", "Moet ik daar niet heel veel voor laten?", "Ga ik het wel volhouden?" Wees gerust. Je bent niet de enige met die twijfels. En, belangrijker, je bent niet de enige die tot de ontdekking zal komen dat die twijfels ongegrond zijn.


Waarom gaat het je via Bewust Lekker Gezond wel lukken?
Omdat afvallen geen strijd hoeft te zijn. Natuurlijk ga je het een en ander in je levensstijl aanpassen, want vanzelf gaat het niet. Dan was je nu al wel zo slank als je wilt zijn. Maar je hoeft je echt niet van alles te ontzeggen, ingewikkelde of hongerdieten te volgen. En je staat er ook niet alleen voor.

Via Bewust Lekker Gezond kun je afvallen door een paar simpele basisregels te volgen. Met afvallen via Bewust Lekker Gezond richt je je op een blijvende verandering in je levensstijl waardoor je gestaag gewicht kwijt raakt en - nog veel belangrijker - het er ook af blijft.

Afvallen via Bewust Lekker Gezond combineert drie zaken die alle drie nodig zijn om succes te hebben. De drie succesfactoren zijn:

Beweging is belangrijk, maar voeding bepaalt zo'n 80% van het resultaat. En gebruik van een voedingssupplement kan daarin cruciaal zijn. De voedingssupplementen die je via Bewust Lekker Gezond tot je beschikking staan, helpen je op verschillende manieren om je doel te bereiken. Naast de invloed op je eetlust en je stofwisseling is een heel belangrijke rol daarvan het ontgiften van je lichaam.


Ontgiften: de missing link
In veel afslankmethodes wordt een belangrijk aspect van afvallen vergeten. In de loop der tijd hopen zich vele afvalstoffen op in ons lichaam. Deze afvalstoffen zorgen er voor dat het lichaam niet optimaal kan functioneren. Hierdoor kan het soms gebeuren dat je ondanks al je goede inspanningen geen grammetje af valt. Daarnaast is het zo dat wanneer je vetverbranding echt op gang komt, dat zorgt voor de aanmaak van extra afvalstoffen. Ook die moeten afgevoerd worden.

Om de afvoer van opgeslagen en nieuw aangemaakte afvalstoffen te ondersteunen, raden wij je aan om BioLean II® te gaan gebruiken. Dat is een van de producten die wij ook binnen het WIN2Lose Weight programma inzetten.


Basisregels voor je beweging
Bewegen is belangrijk. 30 minuten gematigd intensief bewegen is de norm die in het algemeen aangehouden wordt. Dat hoeft niet persé in de sportschool. Alle dagelijkse activiteiten, van stofzuigen tot tuinieren, tellen mee. Natuurlijk is er bij het stellen van de 30 minuten norm wel vanuit gegaan dat iedereen wel eens de stofzuiger hanteert of wat in de tuin doet. Dus stel je zelf nou ook weer niet te snel "gerust" over je bewegingsniveau. Zaken die zeker kunnen helpen: de trap nemen in plaats van de lift; je auto 100 meter verder weg parkeren; op de fiets naar het station in plaats van met de bus; je hond een kwartier langer uitlaten (is ook je hond blij mee). Het gaat eigenlijk om allemaal simpele dingen die eenvoudig in je dagelijkse patroon zijn in te passen.

Wil je nou toch graag naar de sportschool, houd je dan voor ogen dat het effectiever is om wat aan krachttraining te doen dan om als een dolle op de cardio-apparatuur te gaan staan zweten.

Cardio-apparatuur is goed om je conditie op te bouwen. Iets waardoor je je snel fitter en prettiger zult voelen. Om je conditie op te vijzelen kun je dan het best werken volgens het principe van de interval training. Een aantal malen achter elkaar afwisselend heel intensief ("tot je tong op je tenen hangt") "beulen" en op een veel lagere intensiteit herstellen. In tegenstelling tot het gebruikelijke advies in sportscholen werkt dit ook wanneer je wilt afvallen volgens ir. Ralph Moorman (auteur van "De hormoonfactor") beter dan lang achtereen op "vetverbrandingsniveau" aan de gang te gaan.

Maar om af te vallen is de waarde van krachttraining misschien nog wel vele malen hoger. Met krachttraining bouw je spieren op. En spieren verbruiken energie, ook wanneer je ze niet gebruikt! Dus hoe beter je spieren ontwikkeld zijn, hoe hoger je zogenaamde "basaal metabolisme": je basisverbranding. En hoe hoger je basisverbranding, hoe sneller je afvalt (of hoe minder makkelijk je weer aankomt).

Belangrijk is ook dat je regelmatig actief bent. Of je nu in je dagelijks leven wat actiever wilt zijn, naar de sportschool wilt gaan, of een andere sport of activiteit wilt gaan doen, het belangrijkste bij allemaal is dat je het regelmatig doet. Het heeft vele malen meer zin om dagelijks wat korter bezig te zijn, dan één maal per week heel lang. Het mooiste is wanneer je in je dagelijkse leven wat actiever zijn weet te combineren met 2 of 3 keer in de week een sport te beoefenen.


Basisregels voor je voeding
De basisregels voor je voeding zijn niet zo moeilijk.
  • Drink voldoende! Tenminste 2 liter per dag. Je hebt het water nodig voor de verbranding van je voedsel, en - heel belangrijk - voor de afvoer van de afvalstoffen die bij de verbranding van je voedsel en je opgeslagen vet vrijkomen.
  • Ken je moeilijke momenten. De momenten waarop je tot nu toe altijd weer door de knieen bent gegaan voor de verleiding van lekkernijen. Zorg dat je deze momenten niet op wilskracht alleen probeert door te komen. Zou je alleen ophouden met het gedrag dat je uit gewoonte vertoont, dan val je bij de eerste de beste hindernis terug in het gat van je oude gedrag. Wen je jezelf er aan iets anders te doen, dan wordt je oude gedrag als het ware "overschreven" en val je minder snel terug.
  • Sla geen maaltijd over, zeker het ontbijt niet. 's Nachts gaat je stofwisseling op de spaarstand. Je hebt een ontbijt nodig om je verbrandingsmotor weer op te starten.
  • Zorg voor voldoende slaap. Tijdens je slaap gaat de verbrandingsmotor wel op de spaarstand, maar te weinig slaapt beïnvloed je stofwisseling op een ongunstige wijze.
  • Eet bij voorkeur 4 tot 6 kleine maaltijden per dag. Daarmee houd je je verbrandingsmotor de hele dag op gang en scoor je het hoogste effect.
  • Eet gevarieerd. Hiermee zorg je dat je zoveel mogelijk verschillende goede stoffen uit je voeding haalt en je je stofwisseling gunstig beïnvloedt.
  • Mijd alcohol. Alcohol onderdrukt het vermogen van je lichaam om vet te verbranden.
  • Wees je bewust van het vet dat je eet. Dat betekent niet dat je vet moet mijden. Integendeel. Je hebt vet nodig om goed te kunnen functioneren. Maar dan wel de goede vetten: de meervoudig onverzadigde vetten. Die vind je het meest in vloeibare vetten en olien. Harde vetten bevatten in het algemeen de verzadigde vetten die je beter kunt mijden. Overigens: eet niet alleen plantaardige vetten. Je hebt de dierlijke vetten ook nodig.
  • Mijd koolhydraten, met name 's avonds. De vet is slecht lobby heeft ervoor gezorgd dat we met zijn allen meer koolhydraten (suiker, brood, aardappelen, pasta, e.d.) zijn gaan eten. Er zijn veel deskundigen die zeggen dat dit juist de oorzaak is van de gewichtsproblematiek van de westerse wereld. Hoewel menig dietist je nog steeds zal vertellen dat je koolhydraten nodig hebt voor een verzadigd gevoel, laat veel onderzoek zien dat het juist de vetten en de eiwitten zijn die je een voldaan gevoel geven. Het is dan ook niet voor niets dat vele dieten tegenwoordig je op zijn minst in de beginperiode weinig tot geen koolhydraten laten eten. En "De hormoonfactor" - recent gepubliceerd - laat zien dat je lichaam met name 's ochtends het best ingesteld is op het verwerken van koolhydraten.
  • Eet veel vezels. Ze bevorderen je stofwisseling en geven je een vol gevoel. Vezels vind je in groeten en fruit en in volkoren producten.
  • Concentreer je op het eten van groenten, fruit, noten en vlees. Het eetpatroon van een holbewoner. Van oudsher zijn wij tenslotte jager-verzamelaars. Graan zijn we pas veel later gaan eten en ons lichaam heeft zich daar nog lang niet aan aangepast.

Bepaald geen "rocket science" dus. Maar nu ook weer geen lijst die je makkelijk uit je hoofd leert. En hoewel afvallen geen strijd hoeft te zijn, is het niet altijd even makkelijk om een voedingspatroon te veranderen dat jaren de kans heeft gehad om in te slijten.

De beste aanpak is daarom om steeds één punt uit bovenstaande lijst te pakken en daar intensief aandacht aan te besteden. Wanneer het een gewoonte begint te worden, pak je er een volgend punt bij. Zo kun je heel gericht stap-voor-stap je voedingspatroon met blijvend effect aanpassen. En een blijvend aangepast voedingspatroon is wat er voor zorgt dat je afvalt en dat de kilo's er ook af blijven.


Ondersteuning met voedingssupplementen
Bij Bewust Lekker Gezond zetten we voedingssupplementen in om het proces van afvallen te ondersteunen. Dat doen we met twee doelen. Het eerste doel is ondersteuning van het ontgiften dat wij als een cruciaal aspect van afvallen zien. Het tweede doel is ondersteunen van het afvallen zelf.

Ondersteunen van het ontgiften doe je met BioLean II® (binnenkort heet dit product kortweg BioLean®).

Voor de ondersteuning van het afvallen staan meerdere producten tot je beschikking:
  • BioLean II® en BioLean Free® kun je allebei gebruiken om je te helpen je eetlust te onderdrukken en je stofwisseling te verbeteren.
    Welk van deze twee producten je gebruikt is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ook zijn er mensen die beide producten afwisselen gebruiken: de ene dag/week/maand BioLean II®, de andere dag/week/maand BioLean Free®.
  • Met Accelerator™ versterk je het effect van beide BioLean producten.
  • LipoTrim™ kun je gebruiken om te zorgen dat een deel van het vet uit je voeding niet opgenomen wordt. Een soort "Slankie" effect: wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af. Daarnaast helpt LipoTrim™ je lichaam bij de verbranding van suikers zodat je er minder nodig hebt om in je behoefte te voorzien en je minder pieken in je bloedsuikerspiegel veroorzaakt.
  • Satieté® helpt je je eetlust te bedwingen en je onbedwingbare trek in koolhydraten (suikers) te verminderen. Daarnaast helpt het indirect door een positieve invloed op je slaappatroon (en je hebt voldoende slaap nodig voor een goede stofwisseling) en je energieniveau (en je hebt voldoende energie nodig om voldoende te willen/kunnen bewegen).

Tot slot
Het is fantastisch dat je wilt afvallen. Met bovenstaande informatie hebben we geprobeerd je te laten zien hoe je dit succesvol kunt doen. We begrijpen het helemaal als je ondanks dat nog met vragen of twijfels zit. Aarzel dan niet en neem contact met ons op. Wij, Karin en Marjan, vertellen je graag meer.